I dette forløb skal du gå tæt på Caspar Erics essay ”En ny romantik”. Du skal have det med i baghovedet – som inspiration – når du selv skal skrive et essay om dit syn på, hvordan moderne mennesker kan opleve og bruge naturen.

Noget, der til gengæld ikke er skørt ved skovene, er, at man kan gå ture med folk, man elsker, og snakke om kriser, men også føle en eller anden ekstrem intimitet.”


Caspar Eric


FORLØB
SKRIV ESSAYS
I dette forløb skal eleverne først arbejde med Caspar Erics essay ”En ny romantik” (Information, 13. februar 2016). Dernæst skal de bruge det som inspiration og afsæt for at kunne skrive deres egen tekst.

”En ny romantik” tager udgangspunkt i en naturoplevelse. På en gåtur i Dyrehaven nord for København reflekterer Caspar Eric over det, han ser, hører og mærker. Tankerne får frit løb og giver et indblik i forfatterens holdninger og følelser. At bruge naturen som et sted, der vækker eftertænksomhed er ikke noget nyt. Også for romantikkens kunstnere i 1800-tallet var naturen et sted, hvor mennesket kunne søge hen og fordybe sig. Caspar Eric foreslår en ny romantik = en ny måde det moderne menneske kan bruge og opleve naturen på.


LÆRINGSMÅL
Når eleverne er færdige med forløbet:
• kan de med inspiration fra et maleri og et sted i naturen skrive et essay, som både er personligt og reflekterende, 
• kan de layoute og illustrere deres essay og dele det med andre.

TEKSTER/TILBEHØR
”En ny romantik” (essay) 3,0 ns.
”Flyv fugl! Flyv” (digt) 0,9 ns.
”Danmark, mit fædreland” (sang) 0,8 ns.
”Se det summer af sol over Engen” (vise) 0,4 ns.
”En kunstner på vandring” (maleri)

FORSLAG TIL DIGITALE REDSKABER
Padlet

TIDSFORBRUG
Ca. 12 lektioner

MÅLGRUPPE
8.-10. klasse

FORFATTER
Jens Christensen