I forløbet her skal du bl.a. skrive din egen kortprosatekst. Du skal arbejde alene og sammen med en makker.

Skriveprocessen begynder med, at du fordyber dig i kortprosateksten ”Pesto”. Dernæst skal du hente inspiration fra en skulptur, et maleri, et fotografi eller noget helt fjerde. Til sidst skriver du din egen kortprosatekst og deler den med dine klassekammerater og andre interesserede. 


Han Skulptur Elmgreen & Dragset 2012 Peter Hove Olesen/Polfoto

Teksten leger med læserens forventninger. Formen er interessant. Teksten er et digt. Teksten er en opskrift. Teksten er meget komprimeret. Teksten er en trylleformular. Teksten får mig til at grine. Teksten er ikke rigtig sjov. Teksten handler blandt andet om døden.


FORLØB
SKRIV KORTPROSA
Eleverne arbejder med Jens Blendstrups ”Pesto”, gennemgår en inspirationsfase og skriver deres egen kortprosatekst. De deltager i en kreativ skriveproces, hvor de både arbejder selvstændigt og samarbejder med en makker. 

LÆRINGSMÅL
Når eleverne er færdige med forløbet: 
• kender de genren kortprosa,
• kan de deltage i en kreativ skriveproces og bruge genrens virkemidler,
• kan de skrive og layoute en kortprosatekst og dele den med andre.

TEKSTER/TILBEHØR
"Pesto" (kortprosa), 0,2 ns.
"Han" (skulptur)

FORSLAG TIL DIGITALE REDSKABER
Thinglink

TIDSFORBRUG
Ca. 8 lektioner

MÅLGRUPPE
8.-10. klasse

FORFATTER
Jens Christensen